Op stap: wandel mee langs de gebouwen van Oude Universiteit

In het historisch centrum van Leuven staan nog verschillende gebouwen die gelinkt kunnen worden aan de Oude Universiteit, in  de eerste plaats colleges. Hier verbleven meestal studenten van de hogere faculteiten, vaak afkomstig uit dezelfde regio, terwijl ze elders in de stad les hadden.

Wil je de gebouwen van de Oude Universiteit in het echt zien? Dan is deze wandeling iets voor jou! Reken op twee uren wandelen aan een matig tempo als je de volledige route wil wandelen (zonder stops om bijkomende info te lezen). Bepaalde haltes zijn optioneel, dit is duidelijk aangegeven.

Je vindt de verschillende punten op de kaart hieronder, en onder kaart staat de route volledig uitgeschreven, met extra informatie achter de links. Wil je de kaart openen op je eigen toestel? Dat kan via deze link. Je kan de wandeling ook downloaden met de ErfgoedApp van FARO.

Vertrekpunt (1): Sint-Pieterskerk op de Grote Markt

Kijk ook eens de plaats tussen de Dietsestraat, Leopold Vanderkelenstraat en Bondgenotenlaan. Daar stond tussen 1431 en 1797 de pedagogie De Lelie.

Wandel dan via de Kortestraat naar de Oude Markt, langs het standbeeld van de kotmadam.

Aan de overzijde van de Oude Markt staat het H. Drievuldigheidscollege (2).

Wandel naar beneden naar de Parijsstraat via de Lavorenberg. Ga in de Parijsstraat naar links.

Optioneel: wie wil kan een extra lus maken van 1,3 km (naar de groene merktekens) via de Minderbroedersstraat, de Kapucijnenvoer en de Janseniusstraat. Op het einde van de Minderbroedersstraat (nr. 52) zie je rechts het Anatomisch theater. Aan de overkant van de straat vind je de Kruidtuin, waar het aangenaam verpozen is.
Voor de wandeling ga je op het einde van de Minderbroedersstraat naar links op de Kapucijnenvoer, en je neemt dan opnieuw de eerste straat links, de Janseniusstraat. Aan de andere kant van deze straat vind je tegenover elkaar het Iers College (rechts (4), Janseniusstraat 1) en het Hollands College (links (5), Janseniusstraat 2).
Op het Pater Damiaanplein ga je even terug naar links om het Hotel Rega te bewonderen (Parijsstraat 74, 3).

Wie deze optionele lus niet doet, gaat meteen naar het Hotel Rega (3) en gaat daarna even rechts het Pater Damiaansplein op om aan het begin van de Janseniusstraat het Iers College (links (4), Janseniusstraat 1) en het Hollands College (rechts (5), Janseniusstraat 2) te bekijken.

Daarna keer je terug naar de andere kant van het plein, om daar de Schapenstraat te nemen, tot aan de Karmelietenberg (vlak voor het Groot Begijnhof). Daar neem je links de steile klim naar boven, naar de Naamsestraat.
Aan de overkant van de Naamsestraat (nr. 93) vind je het Vigliuscollege (6). Je wandelt nu de Naamsestraat af, naar links (richting centrum) tot aan de Universiteitshal (nr. 22). Links en vooral rechts in de straat vind je heel wat voormalige universiteitscolleges, namelijk:

Neem tegenover de Universiteitshal (14) de Lakenweversstraat naar het Hogeschoolplein en ga daar onmiddellijk naar rechts. In de tegenoverliggende hoek (nrs 6-7) zie je de resten van het voormalige Standonckcollege (15).

Wandel verder rond het plein en ga aan de volgende hoek even naar rechts voor het Maria-Theresia- en Veteranencollege (Sint-Michielsstraat 2-6, 16). Keer terug naar het plein waar je in het midden van deze kant het Pauscollege ziet (17, momenteel in de stellingen).

Wandel verder naar de 's Meiersstraat. Op de hoek van deze straat en het Hogeschoolplein stond vroeger de pedagogie Het Varken.

Wandel door de 's Meiersstraat. Waar deze straat uitkomt op de Muntstraat, zie je aan de overkant, aan de Liergang, de voorgevel van het voormalige college van Luik (18).

Ga rechts de Muntstraat in en sla aan de Tiensestraat rechts af naar de pedagogie De Valk (Tiensestraat 41, 19).

Keer daarna terug en neem de 2e straat rechts, de Savoyestraat. Je vindt hier de resten van het voormalige Savoyecollege in het huis Vander kelen-Mertens (20).

Ga op het einde van de straat even naar rechts: op nr. 28 vind je het voormalige Vicus Artium, nu museum M (21), en daarnaast, op nr. 26, het Sint-Ivocollege (22).

Ga nu terug in de Leopold Vanderkelenstraat tot aan de Bondgenotenlaan.

Links zie je de Sint-Pieterskerk terug. Wie wil, kan hier de wandeling beëindigen.

Heb je zin in een extra lus (naar de paarse markeringen), steek dan de Bondgenotenlaan en daarna de Dietsestraat en de Rijschoolstraat over. Zo kom je in de Vaartstraat. Op nr. 24 huizen nu in het voormalige Villerscollege het Rijksarchief en het Vredegerecht. Even verderop, op nrs 30-32, vind je het Luxemburgcollege.

Keer dan even op je stappen terug en neem rechts de Schrijnmakersstraat. Tussen nummers 26 en 28 zie je daar de voorgevel van het Drieuxcollege.

Ga op het einde van deze straat rechts de Mechelsestraat in, en volg deze in de bocht naar rechts. Zo kom je uit op de Vismarkt, onze laatste halte. Tussen de nummers 3 en 4-5 vind je daar de Busleydengang. Hier was de toegang tot het vroegere Collegium Trilingue of Drietalencollege, waarvan spijtig genoeg bijna niets meer bewaard is.

We wandelen nu terug naar de Mechelsestraat en keren zo terug naar ons vertrekpunt: de Sint-Pieterskerk.

Ben je echt nog niet uitgewandeld, dan kun je nog een kijkje gaan nemen naar het Peltzcollege (Predikherenstraat 10).

En wie zin heeft nog enkele kilometers extra te stappen (donkerrode markeringen), kan nog de volgende punten bezoeken: